RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI KSSR
TAHUN 2 (SAINS)
MINGGU
|
TEMA
|
TOPIK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGAJARAN STS
|
|
14-17
|
SAINS
HAYAT
|
2.
HAIWAN
|
2.1 memahami
haiwan mempunyai keperluan asas untuk hidup.
|
YA
|
TIDAK
|
|
2.1.1 mengenal
pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat
perlindungan.
|
Bawa
kucing dalam sangkar bersama makanan sebagai BBM
STS
: kucing adalah haiwan peliharaan masyarakat.
Lawatan ke zoo atau safari
Aktiviti:
-
Keperluan
asas haiwan peliharaan & kepentingan.
-
Makanan
haiwan peliharaan mereka.
|
|||||
2.1.2
menyatakan kepentingan keperluan asas kepada haiwan
|
||||||
2.1.3 memberi
contoh haiwan dan makanan yang dimakan.
|
||||||
2.1.4
mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja,
makan haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan.
|
||||||
2.1.5 mengenal
pasti tempat perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang, atas pokok,
kandang, gua, di dalam air, dalam tanah dan di celah batu atau kayu.
|
Bawa sarang
burung tempua sebagai BBM
STS : sarang
burung tempua digunakan sebagai hiasan lanskap di rumah.
Aktiviti:
-
Murid membina
model tempat tinggal haiwan peliharaan masing-masing.
|
|||||
2.1.6
menyatakan kepentingan haiwan kepada manusia, tumbuhan dan haiwan lain.
|
Bawa ikan puyu
dalam akuarium sebagai BBM.
STS: ikan puyu
dijadikan ikan hiasan dalam akuarium di rumah atau dimasak sebagai lauk.
Aktiviti:
-
Murid
memelihara dan menjaga ikan di makmal sekolah.
|
|||||
2.1.7
menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
|
Aktiviti:
Murid sediakan
buku skrap, powerpoint berdasarkan standard pembelajaran 2.1.1 hingga 2.1.6
|
|||||
2.2 menghargai
pelbagai haiwan di sekeliling kita.
|
2.2.1
menunjukkan kasih saying terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan.
|
Aktiviti:
-
Murid
bercerita tentang cara mereka menjaga haiwan peliharaan masing-masing.
|
||||
2.3 memahami
tumbesaran haiwan.
|
2.3.1 mengenal
pasti cara haiwan membiak iaitu melahirkan anak dan bertelur.
2.3.2 mengelas
haiwan berdasarkan cara pembiakan.
|
Bawa telur
ayam sebagai BBM
STS : dalam
masyarakat telur digunakan sebagai:
-
Makanan
-
Bunga telur
-
Kulit telur
sebagai hiasan
Aktiviti:
-
Mengelaskan
haiwan dengan menggunakan powerpoint.
|
||||
2.3.3 mengenal
pasti perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari
segi perubahan rupa dan pertambahan saiz.
|
Anak ayam atau
anak kucing digunakan sebagai BBM
STS: ayam dan
kucing dipelihara oleh masyarakat.
Aktiviti:
-
Bercerita
tentang kucing dari peringkat baru dilahirkan sehingga dewasa.
-
Bercerita
tentang ayam sejak awal lahir sehingga tua.
-
Memerhati dan
merekod (melukis) perubahan berudu sehingga menjadi katak.
|
|||||
2.3.4 mengenal
pasti anak haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
|
Cari
jentik-jentik di sekitar sekolah.
STS: beri
kesedaran kepada masyarakat melalui kanak-kanak tentang tempat pembiakan
nyamuk Aedes.
Aktiviti:
-
Mengelaskan
haiwan yang menyerupai ibunya dan tidak menyerupai ibunya.
|
|||||
2.3.5 merekod
perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak dari segi rupa
dengan memerhati haiwan sebenar.
|
Aktiviti:
-
Memerhatikan
perkembangan berudu.
-
Merekod dalam
buku sains
|
|||||
2.3.6
menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
|
Aktiviti:
-
Membina buku
skrap menggunakan gambar yang diambil dari internet.
|
|||||
23-25
|
2.4 memahami
pergerakan haiwan
|
2.4.1
menjelaskan cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang,
berenang, menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat.
|
Lawatan ke
zoo.
STS: kesedaran
kepada masyarakat tentang pentingnya memelihara biodiversiti haiwan dengan
cara menjaga habitatnya dengan baik.
Aktiviti:
-
Lawatan ke zoo
dan merekod pemerhatian aktiviti haiwan.
|
|||
2.4.2
menjalankan simulasi cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung
terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, siput babi mengengsot,
semut merayap, kuda berlari dan katak melompat.
|
Aktiviti:
-
Lakonan
situasi di dalam hutan.
STS:
kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya memelihara biodiversiti haiwan
dengan cara menjaga habitatnya dengan baik.
|
|||||
2.4.3
menyatakan kepentingan pergerakan kepada haiwan.
|
Aktiviti:
Lakonan
situasi di dalam hutan. Haiwan bergerak untuk:
-
Mencari
makanan
-
Melindungi
diri daripada musuh dan cuaca.
-
Mencari
pasangan.
STS:
kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya memelihara biodiversiti haiwan
dengan cara menjaga habitatnya dengan baik.
|
|||||
2.4.4
menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
|
Aktiviti:
-
Murid
menyediakan persembahan powerpoint untuk standard pembelajaran 2.4.1 hingga
2.4.3.
|
kawan-kawan yang dihormati....
ReplyDeletesilalah lawat blog saya....