Thursday, 5 December 2013

Science, Technology, Society Dalam DSK

Thursday, 5 December 2013 - by Unknown 1


RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI KSSR
TAHUN 2 (SAINS)

MINGGU
TEMA
TOPIK
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
PENGAJARAN STS











14-17











SAINS HAYAT











2. HAIWAN











2.1 memahami haiwan mempunyai keperluan asas untuk hidup.

YA
TIDAK
2.1.1 mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
Bawa kucing dalam sangkar bersama makanan sebagai BBM

STS : kucing adalah haiwan peliharaan masyarakat.




Lawatan ke zoo atau safari
Aktiviti:
  1. Murid menyebut dan menyenaraikan keperluan asas kucing.
  2. Mengelaskan haiwan yang makan tumbuhan sahaja, makan haiwan sahaja dan makan kedua-duanya di dalam jadual.
  3. Murid mengelaskan haiwan mengikut tempat tinggal.
  4. Murid membuat penulisan – cerita tentang haiwan peliharaan mereka berdasarkan isi-isi yang berikut:
-          Keperluan asas haiwan peliharaan & kepentingan.
-          Makanan haiwan peliharaan mereka.



2.1.2 menyatakan kepentingan keperluan asas kepada haiwan

2.1.3 memberi contoh haiwan dan makanan yang dimakan.

2.1.4 mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja, makan haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan.






2.1.5 mengenal pasti tempat perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang, atas pokok, kandang, gua, di dalam air, dalam tanah dan di celah batu atau kayu.























Bawa sarang burung tempua sebagai BBM

STS : sarang burung tempua digunakan sebagai hiasan lanskap di rumah.



Aktiviti:
-          Murid membina model tempat tinggal haiwan peliharaan masing-masing.








2.1.6 menyatakan kepentingan haiwan kepada manusia, tumbuhan dan haiwan lain.
Bawa ikan puyu dalam akuarium sebagai BBM.

STS: ikan puyu dijadikan ikan hiasan dalam akuarium di rumah atau dimasak sebagai lauk.








Aktiviti:
-          Murid memelihara dan menjaga ikan di makmal sekolah.


2.1.7 menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
Aktiviti:
Murid sediakan buku skrap, powerpoint berdasarkan standard pembelajaran 2.1.1 hingga 2.1.6





2.2 menghargai pelbagai haiwan di sekeliling kita.

2.2.1 menunjukkan kasih saying terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan.

Aktiviti:
-          Murid bercerita tentang cara mereka menjaga haiwan peliharaan masing-masing.






2.3 memahami tumbesaran haiwan.
2.3.1 mengenal pasti cara haiwan membiak iaitu melahirkan anak dan bertelur.


2.3.2 mengelas haiwan berdasarkan cara pembiakan.

Bawa telur ayam sebagai BBM

STS : dalam masyarakat telur digunakan sebagai:
-          Makanan
-          Bunga telur
-          Kulit telur sebagai hiasan


Aktiviti:
-          Mengelaskan haiwan dengan menggunakan powerpoint.





2.3.3 mengenal pasti perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi perubahan rupa dan pertambahan saiz.
Anak ayam atau anak kucing digunakan sebagai BBM

STS: ayam dan kucing dipelihara oleh masyarakat.

    



Aktiviti:
-          Bercerita tentang kucing dari peringkat baru dilahirkan sehingga dewasa.
-          Bercerita tentang ayam sejak awal lahir sehingga tua.
-          Memerhati dan merekod (melukis) perubahan berudu sehingga menjadi katak.





2.3.4 mengenal pasti anak haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
Cari jentik-jentik di sekitar sekolah.

STS: beri kesedaran kepada masyarakat melalui kanak-kanak tentang tempat pembiakan nyamuk Aedes.


Aktiviti:
-          Mengelaskan haiwan yang menyerupai ibunya dan tidak menyerupai ibunya.





2.3.5 merekod perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak dari segi rupa dengan memerhati haiwan sebenar.

Aktiviti:
-          Memerhatikan perkembangan berudu.
-          Merekod dalam buku sains











2.3.6 menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
Aktiviti:
-          Membina buku skrap menggunakan gambar yang diambil dari internet.

23-25






2.4 memahami pergerakan haiwan
2.4.1 menjelaskan cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang, berenang, menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat.
Lawatan ke zoo.

STS: kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya memelihara biodiversiti haiwan dengan cara menjaga habitatnya dengan baik.


Aktiviti:
-          Lawatan ke zoo dan merekod pemerhatian aktiviti haiwan.








2.4.2 menjalankan simulasi cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, siput babi mengengsot, semut merayap, kuda berlari dan katak melompat.
Aktiviti:
-          Lakonan situasi di dalam hutan.

STS: kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya memelihara biodiversiti haiwan dengan cara menjaga habitatnya dengan baik.













2.4.3 menyatakan kepentingan pergerakan kepada haiwan.
Aktiviti:
Lakonan situasi di dalam hutan. Haiwan bergerak untuk:
-          Mencari makanan
-          Melindungi diri daripada musuh dan cuaca.
-          Mencari pasangan.

STS: kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya memelihara biodiversiti haiwan dengan cara menjaga habitatnya dengan baik.







2.4.4 menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
Aktiviti:
-          Murid menyediakan persembahan powerpoint untuk standard pembelajaran 2.4.1 hingga 2.4.3.


Tags:
About the Author

My blog for KSR 6053

1 comment :

  1. kawan-kawan yang dihormati....
    silalah lawat blog saya....

    ReplyDelete